منوچهر شاهسواری در باره نکتههایی که حین جشنواره مطرح میشد با شبکه شرق صحبت کرده و توضیحاتی داده است. نکاتی مثل اکران نشدن فیلم قاتل و وحشی، حضور نداشتن پیرپسر در بخش مسابقه و حضور پررنگ ارگانها در جشنواره امسال.
به ارگانها سالن ویژه ندادیم
در زمان برگزاری جشنواره صحبتهایی از اختصاص سالنهای مختلف به ارگانها و نهادها برای تماشای فیلمها میشد. شاهسواری در این گفتوگو این مسئله را رد کرده و گفته: «تقاضاهای زیادی برای تخصیص سالنهای جشنواره فجر به ارگانها و نهادها داشتیم ولی با وجود پیشنهادات مالی بالا، همه تقاضاها را رد کردیم و فقط به اهالی رسانه و صنف سینما، سالن دادیم و البته که ارگانها هم آزاد بودند در اینکه بروند و در سینماهای مردمی فیلم ببینند. اتفاقا باید کنار مردم فیلم دید تا دریافت مردم چطور میاندیشند.»
فیلم منتخب مردمی که در اکران شکست خورده است
با اکران نشدن قاتل و وحشی حمید نعمت الله و حضور نداشتن پیرپسر ساخته اکتای براهنی در بخش مسابقه، فیلم پیشمرگ به کارگردانی علی غفاری به عنوان فیلم منتخب مردمی اعلام شد. اما در اتفاقی عجیب و قابل بررسی، فیلم با فروش کمی بیش از دو میلیارد تومان در انتهای جدول قرار گرفته است. شاهسواری در باره این اتفاق گفته است: «اینکه چرا فیلمی که سیمرغ مردمی را گرفت-پیشمرگ- در اکران نفروخت نیاز به بررسی جامعه شناسانه دارد! آنها که در علوم اجتماعی هستند باید بیایند و بررسی کنند که چرا گاهی بهترین فیلم مردمی فجر حسابی میفروشد و گاهی در اکران عمومی، شکست میخورد. البته که بحث تبلیغات هم موثر است، برخی فیلمهای موفق در اکران، کلی ایده تبلیغاتی دارند و برخی، هیچی ندارند!»
سودابه، پیرپسر، رکسانا و دیگر فیلمها
یکی دیگر از مسائلی که در جشنواره بحثهای زیادی به دنبال داشت، اکران نشدن قاتل و وحشی حمید نعمت الله بود که اول گفته شد احتمالا در جشنواره حضور دارد و بعد قرار شد تنها یک سئانس در یک سینما به نمایش دربیاید، اما در نهایت این اتفاق هم نیفتاد. شاهسواری در گفت وگویش در باره این موضوع هم صحبت کرده، اما گفته چرا فقط در باره قاتل و وحشی صحبت میشود، در صورتی که چند فیلم دیگر هم در مسابقه شرکت داده نشدند! او گفته: «در بخش خارج مسابقه فیلمهای مختلفی بود و نمیدانم چرا فقط بر یک فیلم-قاتل و وحشی- تمرکز کردهاند. البته به نظرم همه فیلمها باید لااقل یک بار اکران شوند و در این بخش خارج مسابقه، فیلمهای غریزه، لاک پشت، سودابه و پیرپسر و رکسانا هم بود. چرا درباره ارزشهای آنها کمتر میگوییم و تمرکز میکنیم بر عدم نمایش همان یک فیلم که آن هم در اختیار ما نبود. وقتی بی دلیل به یک فیلم ضریب میدهیم یعنی بقیه فیلمها را تحقیر میکنیم. حتی به یکی دو تن از داوران جشنواره هم گفتم شما میتوانید درباره یک فیلم خاص صحبت کنید ولی نباید بقیه آثار را تحقیر کنید.»
چرا آرشیو اهمیت ندارد؟
منوچهر شاهسواری از به گفته خودش مکافاتی هم که برای جمع آوری پوسترهای سالهای گذشته جشنواره داشته صحبت کرده و پرسیده چرا این پوسترها در سایت جشنواره یا در موزه سینما آرشیو نمیشوند: «برای پیدا کردن پوسترهای برندههای ۴۳ دوره جشنواره فجر مکافاتی داشتیم و انگار حفظ آرشیو این جشنواره اصلا اهمیتی ندارد. واقعا چرا نباید اسناد ۴۳ دوره جشنواره را حفظ و در موزه سینما نگهداری کنیم؟ میل به نابودی اسناد در جشنواره یا بهتر بگویم بی اهمیت بودن اسناد جشنواره، واقعا عجیب است. چرا کل اسناد ۴۳ دوره جشنواره فجر را در همان سایت جشنواره بارگذاری نمیکنند؟»